"Anyone who rides a bike is a friend of mine" (Gary Fisher) 

Facebook Twitter Gplus YouTube RSS

Afla care este pozitia ta perfecta pe bicicleta

  • Sharebar

pozitieAm primit mai  multe mail-uri în care am fost întrebat despre poziţia corectă pe bicicletă. Aşa mi-a venit ideea care de fapt n-a fost a mea, de a scrie despre poziţia pe bicicletă.

Ciclismul este un sport plin de numere, cum ar fi: distanţele parcurse, caloriile consumate, vitezele atinse, numărul de cauciucuri schimbate…etc. (când spun ciclism mă refer la cei care ies cu bicicleta regulat, însă o poziţie corectă pe bicicletă cred că este benefică pentru toată lumea).

Ca să atingi aceste numere, e nevoie să petreci multe ore pe bicicletă, lucru ce necesită o poziţie de pedalat aproape perfectă, altfel rişti să te accidentezi sau să-ţi apară dureri.

Corpul şi bicicleta ta trebuie să fie într-o perfectă armonie, ca să poţi pedala cât mai eficient şi fără să te accidentezi. Exact ca într-o relaţie, unde dacă nu eşti în armonie perfectă cu jumatatea ta, te vei “accidenta” de nu te spală nici toată apa de pe Dâmboviţa.

Cu cât pedalezi mai mult, cu atât ai nevoie de o poziţie perfectă de pedalat.

Din fericire, să ajungi la poziţia ideală de pedalat nu este greu, însă ai nevoie de timp, atenţie şi răbdare.

Întâi trebuie să fii atent la setările iniţiale ale bicicletei, apoi la cum reacţionează corpul tău la poziţia pe bicicletă, cu setarile respective.

DE RETINUT!  Fă-ţi bicicleta să se potrivească cu tine, nu-ţi forţa corpul să se potrivească cu ea!

Acum să le luăm pe rând.

 

CADRUL

Ca să afli mărimea potrivită a cadrului tău, cel mai simplu e să apelezi la un calculator online:

http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/frame-sizer

picior_interiorIntroduci înălţimea ta şi înălţimea piciorului interior, şi ai aflat ce mărime ţi se potriveste. Piciorul interior este piciorul măsurat de jos de la talpă până între picioare, în zona care intră în contact cu şaua.

Dacă vrei o variantă clasică de calcul, măsori piciorul interior, după care înmulţeşti cu 0.68. Astfel afli măsura cadrului pentru o bicicletă de şosea.

Prin mărimea cadrului înţelegem mărimea seat-tube-ului. Adică ţeava cadrului în care intră tija de şa.

Ca să-ţi dai seama dacă mărimea cadrului tău este cea corectă, te aşezi în şa, care presupunem că are o înălţime corectă(o să vorbim puţin mai încolo şi despre asta), cu braţele pedalelor  în plan orizontal. În acest moment top-tube-ul (ţeava cea mai de sus care se află între ghidon şi seat tube, sau te poţi uita la poza din dreapta)cadrului trebuie să fie între genunchii tăi, atunci când îi apropii de cadru. tube names

Pentru MTB, se recomandă un cadru cu 9-12 cm mai mic decât unul de cursieră.

La MTB în multe cazuri este mai important să te potriveşti cu top tube-ul decât cu seat tube-ul. De exemplu îţi poţi seta o bicicletă cu cadrul de 17 şi una cu cadrul de 19, să te simţi bine pe ele. Setezi înălţimea şeii şi poziţia neutră a genunchilor. Dar cadrul de 17” are top tube-ul cu aproximativ 2.5 cm mai mic decât unul de 19”. Astfel ţi se modifică poziţia corpului. Pe unul te întinzi mai mult, pe altul mai puţin.

 

BRAŢELE

Braţele trebuie să fie îndoite şi relaxate, ca să absoarbă mai bine şocurile, atunci când loveşti un dâmb, bolovan sau orice alt obstacol. Ţine-ţi braţele aproape de corp, ca să ai o poziţie cât mai compactă şi mai aerodinamică.

 

UMERII

Nu trebuie sa fie rigizi dar nici prea relaxaţi, ca sa cazi de pe bicicletă. Imaginează-ţi cum ar fi să te bălăngăni din stânga în dreapta, la un drum de 50 km. Pierzi o gramadă de energie, pe care ai putea s-o foloseşti la pedalat.

De asemenea ai grijă să nu-ţi încovoi umerii. Apare tendinţa asta când vrei să pedalezi cu viteză mai mare. Cel mai bine e să cobori un pinion şi să te mai ridici din şa din când în când, ca să nu-ţi înţepenească şoldurile şi spatele.

 

CAPUL ŞI GÂTUL

Există tentaţia de a-ţi lăsa capul plecat, atunci când eşti obosit. E bine să eviţi acest lucru cât poţi de mult, pentru că ai nevoie de doar o clipă de neatenţie, şi-ti  poate sări ceva în faţă şi să cazi.

Aici se termină prima parte a articolului despre poziţia pe bicicletă.

Marţi voi posta şi partea a 2-a a articolului (unde vei afla despre ghidon, manetele de frână, înâlţimea corectă şi înclinaţia şeii), dacă se strâng 10 comentarii la prima parte.

 

Cu drag,

Bogdan

 

 

13 Responses

  1. Durerile de spate apar datorita distantei sa-pedala?

    • Este una dintre cauze. Alta poate fi aceea ca te intinzi prea mult pe bicicleta. Adica lungimea formata din tob tube si pipa este prea mare pentru tine.

  2. Mai poate fi si de la sa, daca e prea rigida si mergi des pe drumuri forestiere :)

    • Am scris un articol despre cum sa-ti alegi saua. Nu doar rigiditatea conteaza. Sunt mai multe conditii care trebuie indeplinite.

  3. Sunt curios cum e cu inclinatia seii

  4. La inclinatie am folosit intotdeauna o inclinatie de 2 grade, varful un pic mai sus. Iar pentru femei este recomandat saua dreapta sau in functie de anatomie, usor coborat varful.

  5. Aratati-ne si un video tutorial cum sa invatam sa mergem cat mai repede pe bicicleta. VA multumesc.

  6. Eu am un cadru mai mic decât ar trebui și am compensat printr-o tija de șa mai lungă..
    Mă simt bine în poziția pe care o am pe biclă.. însă tija de la șa e cam 3/4 din lungimea seat tube-ului, care este de 43cm iar tija am ridicat-o alți 28 cm :D

  7. Foarte utile informatiile. Conteaza si daca bicicleta are sau nu suspensie ? Daca are doar
    suspensie fata e buna oare ?

    • Vlad, si bicicleta mea are doar suspensie fata. Depinde unde vrei s-o folosesti si cat de confortabil vrei sa te simti pe ea.

Leave a Reply

Current month ye@r day *

credit