"Anyone who rides a bike is a friend of mine" (Gary Fisher) 

Facebook Twitter Gplus YouTube RSS

Afla cel mai eficient mod de a frana cu bicicleta

  • Sharebar

Sa stii sa franezi eficient cu bicicleta te poate ajuta enorm atunci cand mergi prin oras si-ti pot aparea obstacole neprevazute in fata.

Eu am invatat sa franez cel mai bine cand stateam la camin in regie, si faceam intrecere cu colegul de camera, care prinde cea mai mare viteza pe holul caminului.
Eram putin dusi cu pluta, pentru ca daca iesea cineva in viteza dintr-o camera, putea sa se lase cu vatamari corporale destul de grave, dupa ce se ridica respectivul si ne batea de ne suna apa-n cap :) ).

Dintr-un capat intr-altul al caminului pedalam cat puteam de tare, ajungeam la o viteza undeva peste 30 km/h si ne opream in aproximativ 10 metri. Imi pare rau ca n-am filmat o asemenea inconstienta, s-o pun la rubrica “asa NU”.

Am vazut multi biciclisti carora frana din fata li se pare periculoasa pentru ca te poate arunca in cap.

Da, te poate arunca in cap, dar numai in anumite conditii, nu inseamna ca daca apesi frana din fata o sa cazi sigur.

Ca sa s-o lamurim de la inceput, frana din fata este cea care face bicicleta sa se opreasca mai repede, avand o eficienta multe peste cea din spate.

Un mic test pe care poti sa-l faci este sa iei bicicleta si s-o-mpingi usor de ghidon, fara sa te urci pe ea, si sa apesi pe rand franele. O sa vezi ca atunci cand apesi frana din spate, o s-o poti impinge chiar daca frana este apasata.

Cand vei apasa frana din fata, bicicleta se va opri si daca vei impinge mai tare se va ridica roata din spate, cea din fata ramanand blocata(asta daca nu-i nisip pe jos).

O franare eficienta depinde de mai multi factori, cum ar fi:

- tipul cauciucului, un cauciuc mai lat o sa franeze mai eficient decat unul subtire.

- suprafata de rulare, pe asfalt uscat franezi mai repede decat pe asfalt umed.

- presiunea din cauciucuri, daca presiunea este mai mica decat cea indicata de producator, atunci franezi mai repede dar pedalezi mai greu. Cand cauciucul este mai moale, pata de contact a acestuia cu drumul este mai mare, deci suprafata de franare este mai mare, astfel franarea este mai rapida. Dar cum ti-am spus, vei pedala mai greu. Cred ca cel mai bine este sa respecti presiunea recomandata de producator.

- tipul de frana pe care-l ai, pe janta sau pe disc, franele pe janta franarea progresiva exista intr-un procent foarte mic, adica este destul de brusca si se pot bloca rotile mai usor.

- greutatea bicicletei, o bicicleta de 10 kg va frana intotdeauna mai repede ca una de 20 kg.

- inclinatia drumului, la vale franezi cel mai greu, apoi pe drum drept, iar la urcare probabil nu pui frana, decat atunci cand panta e prea mare si sa nu ti-o ia bicicleta inapoi :) )

- pozitia biciclistului in timpul franarii dupa parerea mea este extrem de importanta, daca nu cel mai important factor pentru o franare eficienta. Mai jos vei gasi niste filmulete si vei vedea de ce spun acest lucru.
Franarea pe drum drept.
Incep cu franarea pe drum drept pentru ca in filmulete pe drum drept am facut exemplificarea.

Cea mai buna pozitie pe care poti s-o ai pe bicicleta pentru a frana cat mai bine, este aceea cand esti ridicat din sa, iar corpul tau este in spatele acesteia. Atunci centrul de greutate se muta mai in spate, si poti apasa frana cu incredere. Nu e recomandat s-o apesi violent, mai ales daca n-ai experienta, dar o poti apasa cu simt de raspundere.

Franarea cea mai eficienta se face pe ambele roti, cu pozitia corpului cat mai in spate.
Cand esti in pozitia respectiva, beneficiezi de frana de pe spate mai mult decat daca ai sta in sa, si nu risti nici sa fii aruncat de pe bicicleta.

Pe coborare principiile raman aceleasi, doar ca drumul fiind inclinat, sansele sa sari peste ghidon cresc. Insa cu o atentie sporita si o pozitie corecta in sa, n-o sa ai nici o problema.
Franarea in curba.
Franarea in curba este putin mai dificila, mai ales daca ai si viteza. Cel mai bun lucru pe care poti sa-l faci este sa franezi inainte de curba, dar se poate intampla sa te ia prin surprindere si sa te trezesti in curba deja, cu o viteza mai mare decat ar fi normal.

Cel mai bine in curba este sa apesi progresiv ambele frane, dar mai tare frana spate care s-ar putea sa se blocheze si sa intri in derapaj, dar care poate fi controlat. Daca apesi cu forta frana fata in curba si ti s-a blocat roata, atunci sansele ca tu sa cazi sunt de 99,9%.
Franarea cu o mana.
S-ar putea sa spui acum: “Ce ai ma esti tampit? Cum sa franezi c-o mana?”
Ai dreptate sa spui asta, daaaaaar…exista un dar.
Cand mergi pe bicicleta si ti se face sete, iei bidonul c-o mana si pe cealalta o tii pe ghidon nu?
Daca esti nevoit sa pui frana in timp ce bei apa? Franezi c-o mana nu?

In filmulete vei gasi franarea c-o singura mana pe ghidon, o data cu stanga(frana fata) si o data cu dreapta(frana spate).

Dupa cum vei vedea, atunci cand aveam mana stanga pe ghidon si am franat, aproape am pierdut controlul bicicletei,
pe cand atunci cand am franat cu mana dreapta, bicicleta si-a mentinut traiectoria si n-a vrut sa ma dea jos de pe ea.
Acum te las sa te uiti la cateva tipuri de franare.

1. Franare doar pe roata din fata.

2. Franare doar pe roata din spate.

3. Franarea cea mai eficienta, am apasat ambele frane ridicat din sa cu pozitia corpului cat mai in spate.

4. Franarea cea mai periculoasa, doar roata fata ridicat din sa si putin aplecat.

5. Franarea cu mana stanga(frana fata).

6. Franarea cu mana dreapta(frana spate).

 

Cu drag,

Bogdan Crăciunaș

 

11 Responses

  1. Mai Bogdane,cum de nu ai pus si tu postul asta mai de dimineata si sa ma uit si eu la el si sa nu fi patit beleau de am patito azi.
    Iaca si exemplificarea la belea (sper sa mearga linkul direct din facebook) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151004712711707&set=a.10151004712426707.417462.528521706&type=3&theater

    Poate imi poti explica si mie ce s-a intamplat, ca inca nu m-am dumirit.
    Bitza e pe roti de 28 de inchi deci este un 29er, pe care am pus niste semi slickuri cu balon de 2 inchi diametru. Pana la configuratia asta am avut nist Kenda Small small block eight, cu balon de 2,2.
    In ideea de nu imi toci prin bucuresti bucuria de cauciucuri all around de munte, am decis sa cumpar modelul pt 29er de la Schwalbe.
    Le-am folosit pana acum aproximativ 80 de km, pana azi dupa amiaza cand incercand sa trec cu semnalizare corespunzatoare de pe banda 1 pe banda 3 cum faci stanga pe la fantani la Unirii, am estimat gresit virajul si era sa intru intr-un camion care a oprit brusc in fata mea.
    In momentul ala cu mana stanga eram in semnal si cu dreapta pe frana, moment in care am apasat brusc frana spate, fapt care a condus la un dublu derapaj lateral conditionat si de o virare brusca de ghidon spre stanga. Quess shat happend? Roata a intrat in vibratie in asa hal incat a scos anvelopa de pe janta si a aruncat afara camera, care in virtutea rotatie rotii s-a infasurat frumusel pe pinioane blocand schimbatorul si facand un zgomot teribil in momentul in care au pocnit.
    Am avut noroc cu caru ca nu m-a lovit masina care venea pe banda unu si ca nici nu m-a aruncat in cap blocarea subita a rotii.
    Acum intrebarea mea este ce naiba s-a intamplat, de la un derapaj inca sa scoata anvelopa de pe janta si sa o stranbe in asa hal.

    Pana una alta e in service cu speranta ca scolioza suferita de roata se poate indrepta (i hope) pentru ca o janta decenta de 29 er costa aprooape doua sutare de lei.

    No asta a fost povestea mea stupida cu o frana prea brusca si cu o subita scolioza a rotii spate. Si cum e regula cu Murphy, te duci in curse pe macadam, pe drumuri forestiere extrem de nasoale cu coborarii in mare viteza si cu bolovani imensi si nu patesti nimik si mergi regulamentar in bucale si patesti beleau.
    O zi buna iti doresc,
    Eugen

    • Eugen imi pare rau de intamplarea ta, dar priveste partea buna, ca tu nu ai patit nimic. Bicicleta se repara.

      Se poate sa fi avut presiune prea mare in roti si cauciucurile sa nu fie potrivite, astfel sa nu se aseze corect pe janta. Roata luand-o in derapaj practic a mers transversal, favorizand dejantarea.

      Lucrul bun a fost ca ai franat pe spate, ca fata dupa cum apare si in film, e mai greu de controlat.

  2. Eu tin frana fata mai slaba decat cea de pe spate astfel incat apasata la maxim nu blocheaza roata complet. Si actionez ambele frane cand am nevoie de o oprire urgenta. O alta metoda eficiebta cred ca ar fi sa eliberezi pt o fractiune de secunde frana spate in momentul in care aceasta s-a blocat si sa reiei franarea imediat. Un fel de abs simulat de biciclist :) )

    • Da, e bun un abs manual, dar cand trebuie sa franezi in situatii de urgenta, s-ar putea sa nu mai judeci asa limpede si s-apuci sa faci abs-ul manual

  3. Foarte bun articolul , mai ales pentru incepatori.Singurul incident pe care l-am avut de cand am invatat sa merg cu bicicleta a fost tocmai din cauza ca nu am franat in timp util, avand viteza si am aterizat intr-un gard de fier. Eu si bicicleta n-am patit nimic, doar gardul…:)))
    Ar fi interesant si folositor si un articol despre cum se schimba corect vitezele! Mersi si spor la scris articole! :)

    • :) ))) Bine ca n-a patit bicicleta ceva…glumesc. Acum stii cum se franeaza cel mai eficient. O sa scriu si despre schimbatul vitezelor :)

  4. Sunt incepatoare …si cautam informatii despre frana pe roata din fata si despre schimbarea vitezelor.Merci mult !

  5. Am citit eu ce am citit pana cand mi-a atras atentia calendarul din drepta si mi-a trecut cheful de citit. Oricum felicitari pentru post, o multime de indicatii si sfaturi folositoare pentru noi ciclistii. Bafta…

Leave a Reply

Current month ye@r day *

credit