"Anyone who rides a bike is a friend of mine" (Gary Fisher) 

Facebook Twitter Gplus YouTube RSS

Afla cum trebuie sa NU te prezinti la un concurs MTB

  • Sharebar

In weekend-ul tocmai incheiat, am participat la MTB Predeal Trophy, un concurs desfasurat dupa cum ii spune si numele, in localitatea Predeal din judetul Brasov.

Existau doua trasee la care puteai participa. Cel scurt care masura 20 km cu o diferenta de nivel de  aproximativ 800 m, si cel lung de 45 km cu diferenta de 1600 m.

Din fericire pentru mine, l-am ales pe cel scurt si ma felicit pentru treaba asta :) ).
Hai sa-ti spun de ce.

Primul lucru pe care nu trebuie sa-l faci inainte de un concurs este sa freci menta in zilele de dinainte. Eu n-am facut nici o zi de antrenament in saptamana premergatoare concursului, iar cand s-a dat startul aveam asa o senzatie ca nu-s unsi muschii mei, ca sunt ca un motor fara ulei care se chinuie sa-si intre in ritm.

Parca-i auzeam cu scrasnesc si cum se lupta cu durerea, cu frigul, cu altitudinea.

De aceea e bine sa ai cateva iesiri inainte, sa-ti dezmortesti muschii. Stiu ca porcul nu se ingrasa in ajun si daca nu te-ai antrenat deloc tot anul, nu imbunatatesti mare lucru daca faci 3 iesiri inainte de concurs, dar te ajuta sa nu fi asa rigid in cursa, sa te simti mai bine.

Al 2-lea lucru care trebuie evitat este sa pleci neincalzit in cursa. Si daca mai e si frig afara, tre’ sa faci tot posibilul ca sa eviti asa ceva.

Probabil stii ca iarna masinile pornesc mai greu din cauza temperaturii scazute si de asemenea motorul se incalzeste mai greu. Asa e si cu corpul nostru, ca sa incepi sa-l “turezi” trebuie mai intai sa-l incalzesti.

Daca pleci in forta si esti neincalzit, te vei sufoca foarte repede si risti sa te ia ameteala, sa vomiti, sa simti ca te rupi in doua daca mai faci un metru in plus.

Mie cel putin mi-au trebuit cateva concursuri sa-mi dau seama de treaba asta. Plecam mereu neincalzit ca sa nu ma obosesc inainte de cursa, ziceam eu.
Dar ma sabotam singur, pentru ca plecand incalzit, mai ales la turele scurte, poti sa ai un ritm ridicat de la inceput pana la sfarsit si sa eviti gafaiala enervanta de la inceput.

Din diferite motive, pe care nu le mai enumar, am reusit performanta sa plec neincalzit absolut deloc. Nici macar un metru n-am facut inainte de start.
La starea de voma n-am ajuns de data asta, dar nici frumos n-a fost. M-am sufocat cred ca 10 km pana cand mi-am intrat cat de cat in ritm, dupa care pana sa ma dezmeticesc s-a terminat cursa.

Singurul lucru bun pe care l-am facut, a fost sa imi iau pantaloni lungi si sa ma imbrac mai gros in sus, astfel am evitat sa merg cu “motorul” rece tot concursul.

Am vorbit despre ce trebuie evitat din punctul de vedere al ciclistului. Acum sa trecem putin la bicicleta.

Franele. Cum sa te prezinti la un astfel de concurs fara ca franele sa fie 100% apte?

Eu am facut prostia asta pentru ca am tot amanat sa-mi schimb placutele de frana pe spate. E drept ca aveam frana pe fata, dar la coborarile de care am avut parte la Predeal, aveam mare nevoie si de cea pe spate.

Cauciucurile, care sunt singurul contact al bicicletei cu solul sunt si ele foarte importante. Ale mele sunt vechi de 3 ani si tocite mult peste limita admisa, sunt aproape slicuri :) )
Pe coborarile cu noroi aveam impresia ca sunt pe zapada si ca urmeaza dintr-un moment intr-altul sa iau un brad in brate.

Doar cu frana fata si cu cauciucurile foarte uzate, spre rusinea mea, am fost nevoit sa ma dau jos pe coborarile cele mai aburpte, pentru ca n-am vrut sa risc sa-mi rup gatul. Am pierdut timp pretios din niste cauze care puteau fi evitate. Macar pe viitor o sa stiu sa nu ma mai prezint asa.

Este foarte frustrant sa vezi ca nu te ajuta bicicleta, din cauza ta nu a ei, ca tu nu i-ai facut revizia la timp.

Foi, pinioane si lant. Mi-au mers 2 din 3. Pai nici nu e rau la ce stare tehnica a avut Adolfică.

Foaia mijlocie n-am putut s-o folosesc in forta pentru ca-mi sarea lantul, deci am avut ori mare ori mica. Cel mai rau era cand mai uitam de treaba cu foile si lantul era pe foaia mijlocie. Incercam sa urc in forta si bineitneles ma trezeam ca sare lantul. Intai ma speriam, dupa care ma enervam si pierdeam energie, iar intr-un final ma dezmeticeam si schimbam foaia.

Traseul in sine a fost unul foarte frumos, cu peisaje frumoase de munte, foarte tehnic, unde daca nu erai stapan pe tine si pe bicicleta, erai nevoit sa te dai jos de pe ea, iar marcajul a fost de nota 10, ocazie cu care felicit organizatorii pentru efortul depus, MTB Predeal Trophy fiind unul dintre concursurile la care ma voi intoarce cu placere in fiecare an.

In concluzie, ce trebuie sa ai in vedere cand vrei sa participi la un concurs, nu doar de munte?

1. Sa ai macar 2 iesiri cu bicicleta in saptamana de dinaintea concursului.

2. Sa nu pleci neincalzit in cursa sub nici o forma, mai ales daca e frig afara.

3. Sa ai bicicleta intr-o stare tehnica buna, daca nu foarte buna. Cele mai importante sunt franele si cauciucurile.

4. Sa te imbraci corespunzator, pentru ca daca ti-e frig la picioare, la o tura mai lunga s-ar putea sa te tai mai rau ca maioneza.

 

Cu drag,

Bogdan Crăciunaș

 

Foto: Ciprian Lolu

 

4 Responses

  1. Asa nuuu , nu se poate! Pai asa exemplu dai elevilor tai care vor sa participe la un concurs de MTB? :) )Eu astept articolul “Asa da” , scris dupa un concurs terminat pe podium.

  2. Pai din asa NU, poti sa inveti cum sa faci asa DA :)

  3. Super punctat, mi-ai adus aminte de mine la Bac, nu m-am incalzit deloc pt sprintul de 50 m, ca sa fiu ‘odihnit’. Am facut o intindere cu 4-5 m inainte de finish, si apoi abia am scos 4 min la 1 km la rezistenta :D

    • Da Iulian, asa se intampla de frica sa nu te obosesti crezand ca-ti epuizezi energia, dar la rezistenta dupa ce te incalzesti, chiar daca nu esti antrenat vei ramane placut surprins de conditia fizica pe care o ai.

Leave a Reply

Current month ye@r day *

credit