"Anyone who rides a bike is a friend of mine" (Gary Fisher) 

Facebook Twitter Gplus YouTube RSS

Mini Cod Rutier pentru biciclistul urban

  • Sharebar

Cine naiba citeste codul rutier ?

Iti spun eu, in afara de elevii de la scoala de soferi, NIMENI nu-l citesteste.

Biciclistii care au permis de conducere, l-au citit macar o data, insa cei care nu au permis cel mai probabil nu l-au citit, deci exista posibilitatea sa nu cunoasca regulile de circulatie.

Vorbim de un minim de cunostinte, pentru ca toate regulile nu le stiu nici soferii, o spun din proprie experienta. Doamne fereste sa mai dau sala acum :) )

Eu ca biciclist si coducator auto, iti marturisesc ca desi cunosc regulile in mare parte, cand sunt pe bicicleta am tendinta sa pacalesc legea.

De ce fac treaba asta?

Pentru ca pe bicicleta n-are ce permis sa-mi ia, in schimb cand sunt cu masina mi-e frica sa nu-mi ia permisul, nu ca as putea sa fac vreun accident.

Daca insa nici nu cunosti regulile, este foarte mare posibilitatea sa le incalci rau de tot. E adevarat ca n-are politia ce permis sa-ti ia, dar o amenda tot poti sa iei si accidente poti sa faci destul de grave.

Bicicleta este un vehicul care atunci cand circula pe drumurile publice, trebuie sa respecte codul rutier.

Necunoasterea legii nu inseamna absolvirea de raspundere pentru incalcarea ei.

Drept urmare, m-am gandit ca ar fi util un mini cod rutier, pentru biciclistii care circula pe drumurile publice, in oras mai ales.

 

Deci, hai sa incepem.

1. Pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice, conducatorul acesteia trebuie sa aiba vârsta de cel putin 14 ani. Deci daca n-ai buletin, mai bine mergi pe trotuar.

Bicicletele care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive în stare de functionare.

Stopurile, lanternele si vestele reflectorizante sunt pentru a putea fi vazut mai usor in trafic.

Asta este cea mai importanta regula, sa te asiguri ca esti vazut de conducatorii auto.


2. Intersectiile

 

Intersectiile cred ca sunt cele mai pacatoase.

Intr-o intersectie cel mai tare este politistul. El e seful si trebuie respectate indicatiile lui.

 

De obicei unde-i aglomeratia mai mare, sa te astepti ca in intersectia respectiva sa se afle cel putin un politist.

 

Foarte probabil o sa-l vezi ca da din maini. Nu e nebun, doar isi face treaba.

 

 

 

Cand are o mana ridicata, iar cealalta e ca o bariera, inseamna ca opreste pe cineva.

S-ar putea sa stea cu spatele la tine. Chiar daca e cu spatele, daca are mana intinsa cum e in imaginea alaturata, trebuie sa te opresti.

 

 

 

 

 

Cand il vezi ca da din maini de zici ca-i bagat in priza, atunci poti sa inaintezi, dar iarasi, uita-te la care banda de mers se adreseaza.

Iti vei da seama la locul respectiv. Sunt atat de imprevizibili incat nu s-a stabilit inca o pozitie exacta de dirijat.

 

 

 

 

Daca politistul nu este in intersectie, atunci semaforul este cel care decide cine trece si cine nu.

Uite asa arata un semafor

Cand semaforul are culoarea rosie aprinsa, atunci trebuie sa te opresti.

Pe culoarea verde poti trece.

Pe galben este recomandat sa te opresti, pentru ca urmeaza rosu, iar cu bicicleta ai viteza mai mica decat cu masina si exista mari sanse sa te prinda in intersectie masinile care au culoarea verde.

Daca nu este nici politistul in intersectie si nu sunt niste semafoare, sau nu functioneaza, atunci trebuie respectate semnele de circulatie.

 

Drum cu prioritate. Cand vezi semnul asta, inseamna ca poti trece, dar e recomandat sa te asiguri cand intri in intersectie, chiar daca ai prioritate.

 

 

 

 

Cedeaza trecerea. Ai ghicit, trebuie sa cedezi trecerea celorlalti. Cand esti cu masina inseamna ca trebuie sa cedezi trecerea, dar nu e nevoie sa opresti masina de tot. Cu bicicleta e bine sa te uiti extrem de atent sa nu vina vreun tacanit cu viteza sa te proiecteze pe lumea cealalta.

 

 

STOP. Te opresti si te asiguri. Aici nu mai merge sa te uiti din mers si sa intri in intersectie fara sa te opresti de tot. Te opresti, te uiti, dupa care pedalezi in continuare.

 

 

 

3. Intersectiile cu sens giratoriu

Astea sunt putin mai dificile dar nu te speria, daca stii cum sa le abordezi, e floare la ureche.

Asta-i semnul care te anunta ca urmeaza intersectie cu sens giratoriu.

Regula intersectiilor de genul asta este ca vehiculele sau autovehiculele care se afla in intersectie, au prioritate fata de cele care urmeaza sa intre. Deci daca ai intrat in intersectie, te poti invarti pana ametesti, ca tu ai prioritate :)

 Acum, daca vrei sa o iei pe traseul rosu e simplu. Ridici mana  dreapta pana o ai paralela cu solul, astfel ai semnalizat, ti-ai aratat intentia de a o lua la dreapta, dupa care o iei la dreapta.

Daca vrei s-o iei pe traseul galben, e bine sa nu stai pe partea dreapta a masinilor, pentru ca acestea s-ar putea duce pe traseul rosu, sa nu te vada si sa te loveasca.

Cel mai bine este sa stai in fata lor pana cand parasesti intersectia. Nu e nevoie sa semnalizezi in cazul asta, pentru ca te duci inainte.

Traseul albastru e cel mai dificil. Tu te deplasezi in mod normal pe partea dreapta a drumului cat mai aproape de margine, iar ca sa mergi pe traseul albastru, trebuie sa treci pe banda din stanga, ca sa poti vira la stanga, astfel trebuie sa treci printre masini.

Este de preferat sa te pui din timp pe banda din stanga, pentru ca poti “taia” benzile mai lin si eviti miscarile bruste care i-ar putea surprinde pe soferi.

In imaginea de mai sus este doar o banda de circulatie pe sens, dar sunt intersectii cu 3 benzi pe sens si atunci e mai complicat cu traseul albastru, dar se procedeaza la fel.

Semnalizezi din timp intentia de a schimba banda si a de a o lua la stanga, intri in intersectie cu mana stanga la orizontala, dupa care o iei la stanga.

Daca din diferite motive nu poti sa procedezi asa ca sa o iei pe traseul albastru, exista o varianta mult mai simpla, fara atatea batai de cap pe care o poate adopta oricine.

Intri in intersectie dupa traseul mov. Adica treci de ea  bucata cu bucata. Treci de prima strada care vine din dreapta, si te pui pe prima banda a acesteia. Astepti sa se puna culoarea verde, daca este semaforizata si treci.

Daca nu este semaforizata, astepti pana cand nu vine nici o masina.

Metoda asta iti ofera vizibilitate mai mare asupra celorlalte benzi de circulatie si te scapa de teama de a fi lovit din spate de masinile pe care nu le vezi.

Instructorul meu de la scoala de soferi mi-a zis ca in trafic trebuie sa fii atent la siguranta si la fluiditate.

Deci in primul rand conteaza sa treci cu bine de intersectie, chiar daca nu pui prea mare accept pe fluiditate.

 

 

 

4. Mersul pe sosea in afara localitatii

Mersul in linie dreapta e cel mai simplu. Stai aproape de marginea drumului si pedalezi pana se termina drumul.

Totusi este recomandat sa-ti mai arunci din cand in cand privirea in spate sa vezi daca vin masini, mai ales daca esti pe un drum din afara orasului. Pot trece masini mari, cum sunt camioanele si tirurile si s-ar putea sa te sperie. Si mai e o chestie la masinile mari. Daca trec pe langa tine cu viteza mare, dupa ele se formeaza niste turbioane de aer care te pot dezechilibra daca nu esti atent.

Daca te uiti in spate mai mult timp, poti pierde directia pe care o ai si sa intri mai mult decat trebuie pe sosea, si sa fi acrosat de masina care vine din spate, sau si mai rau, sa vina din sens opus o masina care se afla in depasire, ceea ce ar insemna impact frontal.

Eu intorc intai capul cam la 45 de grade, cat sa vad cu coada ochiului daca se afla vreo masina in apropiere, dupa care-l intorc de tot sa vad in spate daca vine ceva, asta dupa ce m-am asigurat ca din fata nu sunt pericole.

Astfel nu pierd directia bicicletei, pentru ca la 45 de grade o poti mentine mai usor.

5. Mersul pe sosea in oras

In oras si nu numai, mergand pe marginea drumului, apar din cand in cand guri de canal sau gauri in asfalt, pe care vrei sa le eviti, ca orice om normal.

Daca le eviti in ultimul moment printr-o miscare brusca, probabilitatea de a fi acrosat de vreo masina este destul de mare. Astfel cel mai bine este sa semnalizezi din timp intentia de a ocoli groapa sau obstacolul pe care-l intalnesti.

Daca n-o vezi din timp, intra in ea. Pune frana inainte sa intri in ea daca mai apuci, daca nu, strange bine ghidonul si tine-te bine de el, pentru ca mai bine sufera bicicleta decat sa suferi tu.

Masinile stationate pe partea dreapta, constituie un alt pericol pentru biciclisti.

Soferii acestora pot deschide usa la masina fara sa se uite in oglinda, astfel putandu-te agata foarte usor daca vii cu viteza mai ales.

Dar si mai periculosi decat soferii sunt pasagerii din spate, care nu au oglinda si de cele mai multe ori se deschid usa fara sa se asigure. Am patit treaba asta dar n-aveam viteza si am reusit sa ma opresc la timp.

Cel mai bine este sa tii o distanta de macar 1 m fata de masinile stadionate si sa nu ai viteza prea mare.

Un mic pont pentru situatia cu masinile stadionate. Daca o masina are oglinda pliata, cel mai probabil nu este nimeni in masina deci n-are cine sa deschida usa. Cum e in imaginea de mai jos.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Alte semne de circulatie

 

Prioritate fata de circulatia din sens invers

 

 

 

Prioritate pentru circulatia din sens invers

 

 

Semnele astea doua pot fi incurcate. Tine minte faptul ca indicatoarele rotunde cu marginea rosie, cum este al 2-lea, sunt de interzicere. Cum este si mai sus, iti este interzis sa treci inaintea celui care vine din sens opus.

 

Indicatoarele triunghiulare cu marginea rosie, sunt pentru avertizare. Atentie vant lateral, cum este in cazul de fata. Sau atentie vaci, capre sau ce se mai gaseste pe sosea.

 

Aceste indicatoare iar mi se par importante pentru ca presemnalizeaza trecerea la nivel cu calea ferata, indiferent daca are sau nu bariere.

Cu trenul chiar nu-i de joaca, asa ca cel mai bine ar fi sa te asiguri de fiecare data cand treci calea ferata.

 

 

In incheiere, ce e mai important de tinut minte atunci cand iesi cu bicicleta pe sosea, este ca trebuie sa te asiguri ca ESTI VAZUT de catre soferi.

Cand semnalizezi, cand schimbi directia, cand mergi noaptea, sau in oricare alta situatie, asigura-te ca ESTI VAZUT de catre soferi.

Daca soferii te vad si-si dau seama de  intentiile tale, atunci nu ai nici o problema, deoarece chiar daca incalci legea, el n-o sa intre in tine daca te-a VAZUT. Daca-i scapat de la Balaceanca atunci s-ar putea sa te “impinga” putin, dar in mod normal, nu intra nimeni in tine daca te-a VAZUT.

Daca am omis ceva te rog sa-mi spui intr-un comment, ca sa modific si sa fac articolul de fata cat mai util pentru cat mai multa lume.

 

Cu drag,

Bogdan Crăciunaș

 

 

8 Responses

  1. ai uitat regulile pe timp de iarna, exista un articol consacrat in codul rutier. te las sa-l descoperi singur si poate ii faci pe biciclisti sa-l respecte.
    un biker

  2. Omule buna treaba dar la a doua imagine cu politistul se impune rectificarea ca se opresc doar cei de pe sensul de mers care se intersecteaza cu bratul intins lateral, cu alte cuvinte, daca sta cu spatele la tine si are bratul stang intins precum in imagine, se adreseaza celor de pe banda cealalta … doar ai permis de conducere dupa cum bine spui!
    Referitor la semafor: daca nu este politist si nici semafor, se respecta, dupa cum ai zis, semnele de circulatie .. daca nu sunt nici alea – se aplica regula pioritatii de dreapta.
    Punctul 4 – exista si regulamentul rutier spunea candva ca bicicleta trebuie prevazuta si cu oglinda retrovizoare. Acum sunt niste casti faien care au asa ceva. miscut si cochet!
    La punctul 6 o solutie mai simpla: cel care are sageata rosie pe sensul sau de mers nu are prioritate! Spor!

    • Dorin, imeginea cu politistul este mai mult orientativa nu trebuie luata ca litera de lege, dar e bine ca ai explicat ca daca este exact ca in poza cu spatele la tine se adreseaza celor de pe sensul opus.
      Ai dreptate si cu regula prioritatii de dreapta. Cu oglinzile insa, hai sa nu fim mai catolici decat papa, ca vad oglinzi pe biciclete asa dese precum cometele :) ).
      Am facut un mini cod rutier, de bun simt, nu e ceva la sange.
      Eu cred ca daca toti biciclistii ar respecta macar regulile de mai sus, ar fi totul ok.

  3. Bravo, Bogdane, asta da articol bun, la obiect si care e facut din daruire catre oameni. Pe bune, jos palaria! Chiar era nevoie de asa ceva si te rog sa continui, caci e din ce in ce mai multa lume care ignora totul cand merg cu bicicleta (nu mai zic ca fac asta in tot ce fac in viata lor :-)
    Si eu merg cu bicla si ma bucur de articolul tau si de informatiile pretioase din el.

    Deci, multumesc mult pentru un articol asa bun si complet!

    Cu drag
    Bobo

  4. Ar mai fi de zis despre mersul prin oras cu casti in urechi. Recunosc, practic asta mai tot timpul cand merg singura pentru ca imi mai trece din plictiseala si ma energizeaza, dar poate deveni periculos mai ales daca nu ai experienta in trafic. Asa ca, nu faceti ca mine, mergeti fara casti :) )

Leave a Reply

Current month ye@r day *

credit